Zarządzenie nr 61/2007
ZARZĄDZENIE NR 61/2007
BURMISTRZA MIASTA PIECHOWICE
z dnia 06 września 2007 roku
w sprawie powołania i organizacji Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego przy Urzędzie Miasta w Piechowicach.
Na podstawie art. 19 ust.4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o stanie klęski żywiołowej (Dz.U.Nr 89, poz. 590) zarządza się co następuje:
§ 1
Powołuje się Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwanym dalej „Zespołem” w celu zapobiegania i usuwania skutków klęsk żywiołowych.
§ 2
1. W skład zespołu wchodzą :
1) Przewodnicząca – Burmistrz Miasta Piechowice – Zofia Grabias-Baranowska
2) Z-ca Przewodniczącej Zespołu : Sekretarz Urząd Miasta Piechowice – Krystyna Chmielewska
3) Grupa robocza o charakterze stałym:
· grupa planowania cywilnego,
· grupa monitorowania, prognoz i analiz.
4) Grupa robocza o charakterze czasowym:
· grupa operacji i organizacji działań
· grupa zabezpieczenia logistycznego
· grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
2. Grupy: planowania cywilnego oraz monitorowania, prognoz i analiz wraz ze służbą dyżurną stanowią Centrum Zarządzania Kryzysowego Gminy.
3. Szczegółową strukturę organizacyjną Zespołu określa Regulamin organizacyjny i pracy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, stanowiący załącznik nr 1.
4. Strukturę Centrum Zarządzania Kryzysowego Gminy oraz wykaz osób wchodzących w jego skład określa załącznik nr 2.
5. Wykaz osób wchodzących w skład grup roboczych o charakterze stałym i grup roboczych o charakterze czasowym stanowi załącznik nr 3.
§ 3
Zespół działa na podstawie:
1) Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
2) rocznego planu pracy,
3) planu ćwiczeń,
4) regulaminu bieżących prac zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofą naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej.
- 2 -
§ 4
Koszty związane z obsługą, działalnością oraz zapewnieniem warunków technicznych i standardów wyposażenia Zespołu pokryte są z budżetu gminy.
§ 5
Traci moc Zarządzenie Nr 32/2007 Burmistrza Miasta Piechowice z dnia 13 kwietnia 2007 roku w sprawie powołania i organizacji Zespołu Zarządzania Kryzysowego przy Urzędzie Miasta Piechowice.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Miasta Piechowice
Załącznik nr 1
do Zarządzenie nr 61
Burmistrza Miasta Piechowice
z dnia 06 września 2007 r.
Regulamin organizacji i pracy Gminnego Zespołu Zarządzania
Kryzysowego przy Urzędzie Miasta Piechowice.
§ 1
Postanowienia ogólne.
1. Regulamin organizacji i pracy Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego określa szczegółową organizację oraz tryb pracy Zespołu, a także zakres działania jego grup stałych i czasowych.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o :
1) Zespole - należy przez to rozumieć Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego przy Urzędzie Miasta Piechowice;
2) UM - należy przez to rozumieć Urząd Miasta w Piechowicach.
§ 2
Struktura organizacyjna Zespołu
1. W skład Zespołu wchodzą:
1) Przewodniczący: Burmistrz Miasta Piechowice – Zofia Grabias-Baranowska
2) Z-ca Przewodniczącej Zespołu: Sekretarz Urząd Miasta Piechowice – Krystyna Chmielewska
3) Grupa robocza o charakterze stałym:
· grupa planowania cywilnego,
· grupa monitorowania, prognoz i analiz,
4) Grupa o charakterze czasowym :
· grupa operacji i organizacji działań,
· grupa zabezpieczenia logistycznego,
· grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
2. Grupa planowania cywilnego, grupa monitorowania, prognoz i analiz wraz ze służbą dyżurną Zakładu Usług Komunalnych w Piechowicach stanowią Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego, będącego komórką organizacyjną Urzędu Miasta. Pracą Zespołu kieruje Przewodnicząca.
§ 3
1. W skład grupy planowania cywilnego wchodzą pracownicy Urzędu Miasta Piechowice:
1) Kierownik grupy – inspektor ds. obrony cywilnej.
2) Inspektor ds. ewidencja ludności
3) Inspektor ds. mieszkaniowych
4) Podinspektor ds. organizacyjno - administracyjnych
- 2 -
2. W skład grupy monitorowania, prognoz i analiz wchodzą pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Piechowicach:
1) Kierownik grupy ; Teresa Kupczyńska
2) Z-ca Kierownika grupy – Rafał Popławski
3) Pracownicy ZUK wg aktualnego składu osobowego.
4) Służba ochrony ZUK w Piechowicach
3. W skład grupy operacji i organizacji działań o charakterze czasowym wchodzą przedstawiciele:
1) Pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Piechowicach w tym:
v Kierownik grupy : Teresa Kupczyńska
v Z-ca Kierownika grupy – Rafał Popławski
v Pracownicy ZUK wg aktualnego składu osobowego.
2) Prezes Zarządu Nieruchomości WSPÓLNY DOM Wiesław Kondraciuk
3) Naczelnik Ochotniczej Straży Pożarnej w Piechowicach
4) Komendant Policji w Jeleniej Górze-Cieplicach,
5) Przedstawiciel Wojskowej Komendy Uzupełnień w Jeleniej Górze
6) Powiatowy Inspektor Weterynarii
7) Komendant Straży Miejskiej w Jeleniej Górze
8) Komendant Straży Granicznej w Jakuszycach
4. W skład grupy zabezpieczenia logistycznego wchodzą wyznaczeni przez kierowników tych jednostek:
1) Pracownicy Urzędu Miasta :
v Kierownik grupy : Jacek Kubielski
v Z-ca Kierownika grupy: Kierownik Referatu Rozwoju Miasta
v Danuta Iwanek
v Sylwia Nowak
v Halina Pilak
v Artur Szuszkiewicz
v Aneta Nieroda
v Halina Leszczyńska-Himik
v Violetta Zackiewicz
v Inspektor ds. pozyskiwania środków pomocowych
v Skarbnik Gminy Alicja Pawnuk
2) Funkcjonariusze Policji w Jeleniej Górze -Cieplicach,
3) Członkowie Ochotnicze Straży Pożarnej w Piechowicach,
4) Pracownicy Straży Miejskiej w Jeleniej Górze
5. W skład grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej wchodzą przedstawiciele:
1) Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej:
v Kierownik grupy :Jolanta Karońska
v Z-ca: Janina Machelska
v Agnieszka Szuszkiewicz-Piątkiewicz
v Jolanta Javurek
v Stanisław Traczykowski
2) Pracownicy Zarządu Nieruchomości „WSPÓLNY DOM”,
3) Lekarze Rodzinni
- 3 -
6. Skład osobowy poszczególnych grup roboczych o charakterze czasowym może zostać rozszerzony przez Przewodniczącą Zespołu o przedstawicieli grupy ekspertów lub innych specjalności, w zależności od zdarzenia.
Rozdział II.
Tryb pracy Zespołu
§ 5
1. Grupy robocze o charakterze stałym pracują zgodnie z rozkładem czasu pracy obowiązującym w Urzędzie Miasta i Zakładzie Usług Komunalnych. Po godzinach pracy zgłoszenia przyjmuje służba dyżurna Zakładu Usług Komunalnych w Piechowicach.
2. W czasie obowiązywania stanu klęski żywiołowej Zespół pracuje w składzie grup roboczych o charakterze czasowym, w trybie ciągłym, z zapewnieniem zmianowej pracy osób wchodzących w ich skład.
§ 6
1. Posiedzenia Zespołu odbywają się zgodnie z przyjętym rocznym planem pracy, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał, a także w zależności od potrzeb.
2. W przypadkach wymagających natychmiastowej analizy i oceny zagrożeń, koordynacji lub kierowania działaniami na obszarze Miasta Piechowice Przewodnicząca Zespołu może zarządzić posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym.
§ 7
1. Zespół obraduje w składzie ustalonym każdorazowo przez Przewodniczącą Zespołu.
2. Na posiedzenie Zespołu mogą być zaproszone osoby nie będące jego członkami.
§ 8
Posiedzenie Zespołu zwojuje Przewodnicząca Zespołu.
§ 9
Posiedzeniami Zespołu kieruje Przewodnicząca Zespołu, a w razie zaistnienia okoliczności umożliwiających sprawowanie jego funkcji, powierza ona kierowanie pracami Zespołu wyznaczonemu przez siebie zastępcy.
Rozdział III
Zadania realizowane przez Zespół
§ 10
Do zadań Przewodniczącej Zespołu należy:
1) Ustalenie przedmiotu i terminu posiedzeń Zespołu.
2) Przewodniczenie posiedzeniom;
3) Zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej Zespołu;
4) Dbałość o zapewnienie właściwego wyposażenia technicznego do pracy Zespołu;
- 4 -
§ 11
Do zadań Zastępcy Przewodniczącej Zespołu należy w szczególności:
1) Przygotowanie rocznego planu pracy Zespołu;
2) Opracowanie regulaminu bieżących prac Zespołu oraz działań w sytuacjach zagrożeń katastrofa naturalną lub awarią techniczną noszącą znamiona klęski żywiołowej;
3) Zawiadamianie o terminach posiedzeń;
4) Zaproszenie na posiedzenie osób nie będących członkami Zespołu;
5) Inicjowanie i organizowanie prac Zespołu;
6) Przedstawienie planu finansowego Zespołu.
§ 12
Do zadań Zespołu należą w szczelności:
1) Monitorowania występujących zagrożeń i prognozowanie rozwoju sytuacji;
2) Realizowanie procedur i programów reagowania w czasie nadzwyczajnego zagrożenia;
3) Opracowanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego;
4) Analiza ryzyka wystąpienia zagrożeń;
§ 13
Zadania poszczególnych grup roboczych o charakterze stałym są następujące:
1) Zadania grupy planowania cywilnego :
· określenie miejscowego zagrożenia;
· kategoryzacja zagrożenia;
· opracowanie i aktualizacja zasadniczych elementów planu reagowania kryzysowego oraz planu operacyjnego przed powodzią;
· analiza ryzyka wystąpienia zagrożeń;
· obsługa kancelaryjno-biurowa Zespołu;
· tworzenie warunków dla współdziałania różnych podmiotów ratowniczych i organizacji pozarządowych (system umów i porozumień);
· planowanie i realizacja budżetu Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego;
· sporządzenie projektu wniosku do Wojewody o wprowadzenie stanu klęski żywiołowej;
· przygotowanie i organizacja ćwiczeń;
· podejmowanie działań hamujących zdarzenia, ograniczenie zniszczeń i strat;
· szacowanie strat i opracowanie odbudowy;
· udział w pełnieniu dyżurów operacyjnych Zespołu.
2) Zadania grupy monitorowania, prognoz i analiz:
· monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;
· formułowanie wniosków z bieżącej analizy i oceny zagrożeń;
· tworzenie i aktualizacja baz danych;
· prowadzenie ewidencji zasobów sił i środków reagowania kryzysowego;
· ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach;
· bieżąca analiza funkcjonowania systemów monitorujących zagrożenia;
· prowadzenie kart zdarzeń w wypadku uruchomienia grup o charakterze czasowym;
· organizacja systemu ostrzegania i alarmowania ludności;
· organizacja systemu łączności;
· zabezpieczenie logistyczne Zespołu (sprzętu łączności, alarmowania, itp.);
- 5 -
· prowadzenie raportów odbudowy wraz z analizą, opisem zdarzenia i wnioskami oraz propozycje działań;
· dokumentowanie prowadzonych działań;
· udział w pełnieniu dyżurów operacyjnych Zespołu.
3) Zadania całodobowej służby dyspozytorskiej:
· pełnienie dyżurów w Gminnym Zespole Zarządzania Kryzysowego;
· znajomość planu Zarządzania Kryzysowego;
· znajomość procedur w zakresie uruchamiania GZZK;
· podejmowanie doraźnych działań interwencyjnych w ramach kompetencji;
· utrzymanie stałego kontaktu z Powiatowych Centrum Zarządzania Kryzysowego, oraz z gminami sąsiednimi oraz innymi podmiotami ratowniczymi;
· sporządzanie bieżących raportów.
§ 14
Zadania poszczególnych grup roboczych o charakterze czasowym są następujące:
1. Zadania realizowane przez grupę operacji i organizacji działań:
· prowadzenie bieżącej analizy i oceny zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju;
· przygotowanie możliwych wariantów likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
· koordynowanie działań różnych służb zarządzania, przekazywanie zadań dla jednostek organizacyjnych uczestniczących w zarządzaniu kryzysowym;
· kierowanie dodatkowych sił i środków w rejony o dużym zagrożeniu;
· organizowanie współdziałania i elementów działań zarządzania kryzysowego;
· sprawowanie nadzoru i kontroli nad bezpośrednimi działaniami w tym szczególnie nad systemem kierowania operacją;
· opracowanie dokumentów planistycznych, decyzyjnych i sprawozdawczych związanych z podjęciem decyzji przez Przewodniczącą Zespołu;
· sporządzanie bieżących i końcowych raportów , meldunków, sprawozdań ;
2. Zadania realizowane przez grupę zabezpieczenia logistycznego:
· Zarządzanie zasobami a w tym:
- prowadzenie bieżącej oceny i ewidencjonowanie potrzeb zgłaszanych przez organy administracji publicznej i jednostek zarządzania;
- określenie priorytetów w zapotrzebowaniu;
- pozyskanie materiałów i sprzętu dla zabezpieczenia warunków żywnościowych poszkodowanej ludności oraz wsparcie działań sił zarządzania kryzysowego;
- zapewnienie odpowiedzialności finansowej;
- określenie miejsc składowania zasobów;
- organizowanie dystrybucji materiałów, sprzętu i usług;
- obsługa socjalno-bytowa Zespołu,
- organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu odbudowę zapasów, służb technicznych oraz odtworzenie infrastruktury;
- koordynowanie czynności związanych z szacowaniem strat i szkód;
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji z przebiegu zdarzeń;
- sporządzanie bieżących i okresowych meldunków i sprawozdań;
3. Zadania realizowane przez grupę opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej:
· analiza i ocena potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej;
- 6 -
· koordynowanie działań w zakresie pomocy zdrowotnej oraz pomocy socjalno-bytowej dla poszkodowanych;
· udzielenie pomocy społecznej dla ludności poszkodowanej i służby ochrony zdrowia;
· ewakuacja ludności;
· gromadzenie danych o osobach poszkodowanych, zaginionych, ewakuowanych itp.;
· pozyskiwanie miejsc do składania darów pochodzących z pomocy humanitarnej oraz nadzór nad ich dystrybucją;
· opracowanie planu opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej;
· organizowanie udziału wolontariatu i organizacji pozarządowych w czasie prowadzenia działań;
· prowadzenie niezbędnej dokumentacji z przebiegu zdarzeń;
Rozdział IV
Sposób dokumentowania działań i prac zespołów.
§ 15
Dokumentami działań i prac Zespołu są:
· roczny plan pracy;
· Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego;
· plan ćwiczeń;
· protokoły posiedzeń grup roboczych o charakterze stałym i czasowym;
· raporty bieżące i okresowe;
· karty zdarzeń, w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym;
· raport odbudowy;
· inne niezbędne dokumenty.
§ 16
1. Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego określa przedsięwzięcia na wypadek zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności:
· zadania w zakresie monitorowania zagrożeń;
· bilans sił ratowniczych i środków technicznych niezbędnych do usuwania skutków zagrożeń;
· procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady współdziałania, a także sposoby ograniczenia rozmiaru strat i usuwania skutków zagrożeń.
2. Gminny Plan Zarządzania Kryzysowego jest uzgadniany z kierownikami jednostek organizacyjnych, w zakresie dotyczącym tych jednostek, a następnie zatwierdzony.
§ 17
Karta zdarzeń zawiera chronologiczny opis zdarzeń i wdrożonych działań oraz decyzji podejmowanych w celu likwidacji zagrożeń, pomocy poszkodowanym i ograniczeniu strat, a w szczególności informacje o:
· kolejności alarmowania sił ratowniczych;
· podmiocie kierującym działaniami ratowniczymi;
- 7 -
· podejmowanych decyzjach, w tym o zadaniach stawianych poszczególnym formacjom ratowniczym i podmiotom ujętym w planie zarządzania kryzysowego;
· liczbie poszkodowanych i wielkości strat;
· sposobie udzielania pomocy i zabezpieczenia terenu zdarzenia.
§ 18
1. Raport odbudowy zawiera opis i analizę skutków zaistniałego zdarzenia oraz propozycje zdarzeń mających na celu odbudowę, a w szczególności:
· szczegółowy wykaz strat w infrastrukturze oraz potencjale ratowniczym;
· projekt harmonogramu likwidacji strat i odbudowy;
· wstępny bilans potrzeb finansowych w zakresie odbudowy.
2. Raport odbudowy jest przedstawiany właściwemu organowi, kierującemu działaniami w czasie klęski żywiołowej.
Burmistrz Miasta Piechowice