Informacje dotyczące azbestu
Szanowni Państwo, Mieszkańcy Gminy Piechowice
Informujemy, że Gmina przystępuje do sporządzenia Planu usuwania azbestu z terenu gminy.
Zakaz wykorzystywania wyrobów zawierających azbest wprowadzono w Polsce w 1997r.,w tym samym roku Sejm przyjął rezolucję w sprawie wycofywania azbestu z gospodarki. Od 2002r. realizowany jest rządowy „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”, którego celem jest oczyszczenie terytorium kraju z azbestu do 2032 roku, eliminacja negatywnych skutków zdrowotnych u osób narażonych na działanie azbestu, likwidacja oddziaływania tego minerału na środowisko oraz wdrożenie przepisów prawnych i norm unijnych dotyczących postępowania z azbestem.
Realizacja programu przebiega na trzech poziomach: centralnym, wojewódzkich i lokalnych, w tym gminnych. W ramach programu wszystkie zakłady, które produkowały lub przetwarzały wyroby azbestowe zaprzestały produkcji. Zakończony został obrót azbestem i jego wyrobami, wszedł w życie formalny zakaz stosowania takich wyrobów, dozwolony jest jedynie obrót azbestem do celów specjalnych. Jednak pozostaje problem usuwania istniejących wyrobów azbestowych, ponieważ to właściciel obiektu, w którym się one znajdują, jest odpowiedzialny za ich usunięcie.
Zdajemy sobie sprawę, że wiąże się to dla właściciela z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów wynikających z faktu demontażu, transportu i składowania odpadów zawierających azbest. W związku z tym rozważamy możliwości wsparcia finansowego dla mieszkańców podejmujących się usunięcia azbestu z terenu władanej nieruchomości.
W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie inwentaryzacji wszystkich wyrobów zawierających azbest zabudowanych na terenie gminy. Będzie ona podstawą do oszacowania kosztów przedsięwzięcia oraz ustalenia możliwości pomocy finansowej dla mieszkańców zarówno ze strony gminy, jak i z innych źródeł.
Dlatego też uprzejmie prosimy osoby fizyczne i przedsiębiorców o składanie informacji (wypełnionych ankiet) o miejscu występowania wyrobów zawierających azbest. Ankiety staramy się dostarczyć poprzez Pocztę Polską oraz udostępnić je w różnych miejscach publicznych. Są dostępne też w Urzędzie Gminy – Sekretariat, tel. 075 48 915 lub 075 75 48 900.
„Program usuwania azbestu...” na zlecenie gminy realizuje ZOŚ „ATMON” (58-500 Jelenia Góra, ul. Wolności 150/45). Informacje w tym zakresie udzielane są pod nr tel.:
600 41 01 12; 789 16 96 78; 601 79 49 53; 075 643 20 95; e-mail: atmon@wp.pl
P R Z E K A Ż I N F O R M A C J Ę I N N Y M !!!!!